מוקדש לרב אשר כורסיה מנהל האולפנה במודיעין
ההישגים הלימודיים מהווים מוקד חשוב ועקרוני בהצלחה החינוכית. ברור לי מתוך ניסיוני הרב בחינוך – שככל שההישגים טובים יותר – אין אלימות בבית הספר, התלמידים חשים ביטחון עצמי,דימוי עצמי,הרבה שמחה ואושר וזקיפות קומה.
כאשר ההישגים הלימודיים מחוברים בחינוך חברתי איתן ומוצק – כל החינוך פורח ומגיע לשחקים. חיי חברה יוצרים אקלים מיטבי ולכל ילד "כיף" לבוא לבית-ספר בו מפתחים כל הזמן חיי חברה ומנהיגות נוער.
ראוי תמיד לשלב נתינת "במה" לכל ילד בדיבור ובעשייה,בכתיבה ,באומנות ובמוסיקה.לכל אחד "במה" בעיקר בתחום בו הוא חזק ואיתן.
ראוי שכל מורה יאתר את נק' האור שבכל תלמיד ואותו ייפתח מאוד לרום הפסגה. כך צריך גם מנהל שהוא מנהיג לנהוג עם מוריו. להטיל על כל מורה תפקיד- נושא "אחריות" בתחום שהוא חזק בו. חובה עלינו – מורים ומנהלים להפעיל מערכת חינוכית – מאתגרת ,מעניינת ומרתקת, המלווה כל הזמן בהתחדשות מתמדת – כפי שמצוין במסכת חגיגה : "אין בית מדרש ללא חידוש",לחולל תהליכי שינוי מתמידים ו"לחלום".
ככל שמנהל "חולם" על פעילויות ורעיונות חדשניים ,חולם על תחומי חינוך מגוונים ויעילים,שונים ואחרים החלומות מתקיימים. החדרת "אמונה"-שניתן ליישם כל חלום, גורם להצלחת ולהגשמה של החלום..
קורס המנהלים מהמכללה בירושלים ביקר באולפנא ושמע את דבריו המאלפים של הרב אשר כורסיה- המנהל את האולפנה המצליחה והמרתקת במודיעין מזה 11 שנה, השכיל להגיע מזה שנים ל-98.75% בגרות. קיימים שפע רב של מגמות לימוד ,כך שכל בת יכולה לבחור את התחומים בהם היא מוכשרת. רבות מהבנות לומדות במגמות יוקרתיות וניגשות לבגרות 5-2-יחידות.
העיקר... העיקר... הדגיש לנו הרב כורסיה הוא "החלום", לחלום חשיבות אדירה להעפיל על כל הר – ולכבוש כל יעד.
החלומות מפתחים מחשבות יעילות, יוזמות ויצירתיות. החלום מטפח- "כוח מחשבה".
כפי שהדגיש המנהל-המנהיג תפקידו של מנהל – לחשוב... לחלום... להאמין... הכל מתחיל בראש, החשיבה הטובה מזרימה אנרגיה הפורצת עד לשמיים. חשיבה המשולבת באמונה , כשאין אמונה –אין סיכוי להתקדם.
הרב הדגיש משפטי מפתח – כמו אני רוצה להצליח ... אני רוצה להגיע לשלב 10 מתוך 10 שלבים.
בבית הספר כ-700 בנות –כמעט כל בנות מודיעין -90% ועוד 40% מהסביבה.
כולן... כולן...שמחות ללמוד באולפנה, כשמגיעים בשמחה ,באהבה ובכיף – הכל נפלא .
האולפנה זכתה לשפע פרסים – מחוזיים וארציים. תמיד... תמיד... צריך לדברי המנהל לא להישאר רק בעשייה , אלא לשלב כאמור חלומות ויצירתיות ולהקצות זמן לחשיבה.
משלבים בלימודים התיכוניים פיתוח המצוינות לאקדמיה וכן הכרת ואהבת הארץ במסע ישראלי-8 ימים ,שילוב שבוע חסד-בירושלים, פרויקט לניצולי שואה , פעילויות התנדבותיות,שפע מדריכות בבני-עקיבא ונסיעה לפולין והמון המון פעילויות חיי חברה ומנהיגות נוער.
מדגישים העשרה דתית ,ערכית, תורנית בשילוב מרצים אורחים. ההצלחה נובעת מ 80- מורות מצוינות (יש גם מורים)המטפחות את כל הרעיונות היצירתיים.
נהנינו מאוד –לשמוע נציגות מהבנות שהבהירו לנו ממה נובעת הצלחתן בלימודים ואהבתן את האולפנה.
הסטודנטים –פרחי הניהול מקורס המנהלים במכללה בירושלים נתבקשו לציין מילות מפתח בדברי המנהל:
עשייה...חלומות...שילוב של כיף בעבודה ... מחשבות יוצרות מציאות...תחשוב טוב יהיה טוב... לחלום...להאמין...מה שנאמין –יקרה...
"אי"לה" = אני יכול לעשות הכל...תפקיד המנהל להיות ראש...לימוד מתוך כיף וחוויה..."סוף מעשה במחשבה תחילה"...ללמוד מתוך "שמחה"...לא מוותרים על אף תלמידה...מאמין בהישגים-ויש הישגים...מנהל צריך להיות בכל העולמות, ליצור ולעשות..יחס אישי...אהבת הזולת...לראות האור בכל אחת...חיזוק הנק' החיוביות...לא מוותרים על אף תלמידה...למי שקשה עוזרים לה...לשלב את האמונה בקב"ה בכל העשייה.....שיתוף פעולה... אהבת הזולת...צמיחה...ערכים...תחושת שייכות...צוות מסור...אקלים חברתי חיובי...צמיחה אישית... התנדבות...יחס אישי למורים...מענה דיפרנציאלי... אהבת התורה...יראת שמיים...קשר עם הקהילה..פרויקטים התנדבותיים...פיתוח לומדת עצמאית...להיות הכי טובים...חסד...צניעות...מצוינות לימודית...מצוינות תורנית... קשר עם בוגרות...כולן יכולות-הצלחה...הנאה-כיף ללמוד...תמיכה לימודית...
אסור למנהל לשקוע בעולם העשייה...רף הצלחה גבוה...האמן בעצמך ובעשייתך...שילוב כיף ואהבה +למידה מגבירים שמחה ולמידה...משתף...מתייעץ...לומד...הקמתי את האולפנה כנגד כל העולם...העשרה ערכית ודתית...בודקים את עצמנו כל הזמן...קשר עם המחנכות...לא מוותרים על אף תלמידה...95% מבנות מודיעין מגיעות לאולפנה...יש אווירה של למידה אהבה ושמחה...הכל בראש...ופרצת...תחלום-תגשים...כיף ועבודה...הפיכת בית הספר למוסד מגנטי...האולפנה הכי טובה...להישאר בעשייה השותפת...מחשבה יוצרת מציאות...התלהבות, מרגש...
תכונותיו המנהיגותיות של המנהל –כפי שצוינו ע"י פרחי הניהול
• עקשנות
• עקביות
• חשיבה יצירתית
• אמונה חזקה
• יוזם
• איש מצליח
• אצילות
• היפראקטיבי
• כריזמה
• מאמין בכל תלמידה
• ביטחון מקצועי בעשייתו
• משנה סדורה
• יכולת רטורית טובה מאוד
• חזון
• הולך עד הסוף-בלי חסימה
• אין גבול למחשבה...להצלחה
• הכי טוב בעולם
• האצלת סמכויות
• יחס אישי
• מצמיח ומטפח מורים
• מאמין במה שעושה ונלחם להגשמתו
• החלומות יוצרים המציאות
• חולם ומאמין שאין גבול
• הוא הכי חשוב-והכי טוב
• אהבת המקצוע
• שליחות
• להוביל עם תהליכים
• האמונה שבכל בת יש פוטנציאל
• פיתוח צוות חינוכי ערכי
• אין ללמד בלי ללמוד
• תפקיד המנהל לחלום ולהאמין
• אני יכול לעשות הכל
• בעל חזון ואמונה
• רא"ש-רצון אבינו שבשמיים- להכניס הקב"ה לעשייה שבשוטף
• שפה אמונית
• בקרה עצמית- העברת משובים
• יצירתיות ומעשה
• לא להישאר תקועים בעולם העשייה
• שיווק
• שיתוף הצוות
• אהבה ופרגון
• פיתוח מנהיגות צעירה
• קשר עם ראש העיר
• פרסים ושיווק
• מנהל צריך לעסוק יותר ביצירתיות ובחלומות
• תחרותיות ושיווק
• העצמת תלמידות
• דגש על העשרה דתית וחברתית
• ראיה רחבה ולא נקודתית
• קריאה נכונה של המפה
• תלמידות תורמות לקהילה המורחבת
• לומדות מאנשים אחרים-חשובים
ברק בעיניים- משדר שמחה
• הנעה גבוהה ,משפיע מוביל
• משפטי הצלחה שגורים בפי המנהל
• כריזמטי...עין טובה...יכולת דיבור...מפרגן מאוד...
• אישיות מרשימה
• להכניס את הקב"ה לכל מקום
• המדד להצלחה-שמחה
• אין גבול למחשבה
• מעודד
• חשיבה חיובית
• שאיפות ללא גבולות
• נשמה של עובד סוציאלי
• חתירה למטרה בכל המובנים
• תמיכה בפרויקטים
• אומץ לעשייה
• לתת לכל תלמיד הצרכים שלו
• גאה במוסד שלו
• מביא קבלות לכל אמירה- אומר ועושה
• תקיף ועומד על דעתו
• משווק את ביה"ס ...הכי טוב בעולם
• נחישות,מלהיב,מעצים,מעודד,יצירתי
• אופטימי,חוש הומור,נמרץ,להט
• דוגמא אישית,שנון,קשוב
• מוליך צוות
הסטודנטים-פרחי הניהול נתבקשו לכתוב שאלות על הביקור:
• איך מצליחים לשלב את האוכלוסיות השונות?
• כיצד היענות לצרכים השונים של התלמידים?
• צוות מורים גדול – כיצד המנהל מגיע לכל מורה ,קשר,מקצועיות?
• כיצד "מגבשים" תלמידות?
• הקשר של המורים עם ההנהלה?
• קשר עם הורים? כיצד?
• האם מקבלים את כל הבנות שרוצות להירשם?
• מהי ייחודיות האולפנא?
• מה מניע את המורים להצלחה?
• כיצד מרגישות הבנות עם דמות גבר בתפקיד הניהול?
• -היש הבדל-פתיחות קיימת כמו מול אישה כמנהלת?
• מדוע המנהל חושש מפתיחת התיכון?
• כיצד בונה האולפנה פרויקטים כה מרשימים?
• כיצד בונים את הקשרים מפתחים ומתפתחים?
• כיצד מגשרים על הפערים החברתיים?
• היכן צוות האולפנא –בביקור?
• כיצד מגיעים עם אוכלוסיה מגוונת ומורכבת להישגים כה גבוהים?
• כיצד שומרים על הרמה הדתית-למרות הגיוון?
• היש ליווי וקשר עם הבוגרות?
• האם האולפנא מחנכת-מכוונת לשירות לאומי ,לצבא,לשירות כלשהוא?
• הנכון שבראש אולפנה יעמוד גבר ולא אישה?
• היש תלמידות עם צרכים מיוחדים?
• איך קולטים עליה?
• כיצד מקפידים על צניעות?
• כיצד מיישבים הקונפליקט בין צרכי המורים וצורכי התלמידים?
• כיצד מפעילים תוכניות מגוונות במסגרת התקציב?
• כיצד משלבים אוירה טובה עם רמת לימודים טובה.
• מה אחוז הגברים המלמדים באולפנה?
• איך מגיעים ל98% זכאות לבגרות?
• האם התלמידות מתקדמות באולפנה מבחינה רוחנית ותורנית.?
• מדוע לא הוצגו בעלי תפקידים?
• מה סוד ההצלחה של האולפנא?
• כיצד מחנכים תלמידות להתנדבות ועשייה חברתית?
• לאן הולכות הבנות לאחר סיום הלימודים?
• איזה חינוך למשפחה יש באולפנה?
• מה מצב הטכנולוגיה באולפנה?
• אם יש הישגים כ"כ טובים למה צריך תיכון בישוב?
• האם מגמות מחשבים ומשפטים הכי מתאימות לאולפנה?
• לאן ממשיכות הבנות?
• מהי הבוגרת הרצויה של המוסד?
• כיצד הופכים ביה"ס למצוין?
• כיצד מיישמים חלומות?
• מה מושך את תושבי האזור לאולפנה ולא לאחרות?
• היכן יש קשיים וכיצד מתמודדים?
• היש כיתות אתגר? כיתות מקדמות? וכיצד מקדמים כיתות אלה?
• מה חלקם של ההורים בהצלחה?
• כיצד שומרים כל הזמן על הצלחה?
• מה יחסי מורות-תלמידות-הורים והשפעתם על הפעילויות?
• היש בוגרות שחזרו ללמד באולפנה?
• מה תפקידה של "השמחה, בהצלחה בלימודים?
• כיצד לשלב נכון את המשוב להצלחת המוסד?
• מה הפרויקטים הייחודיים של האולפנה?
• מהם מדדי הצלחה ןכישלון בחינוך הבנות?
• אילו פעולות יש יחד עם ההורים?
• מה תפקידי מועצת תלמידות?
• מהם כלי המדידה של הנושאים הערכיים?
• האם המורים שותפים לפעילויות ההתנדבות?
• כיצד השילוב בין הצלחה לימודית להתנדבות וחיי חברה?
• היש העצמה גם לבנות החלשות?
• האם מתגמלים מורים על עבודתם הקשה?
• כיצד הצוות שותף לחלומות?
• מהו דגם הבוגרת האידיאלית? היש דבר כזה?
• איך מחדירים ערכי התנדבות?
• כשהמנהל כריזמטי כ"כ היש מקום למורות?
• המנהל כריזמטי-היש לו מתנגדים מקרב המורים?
• היש בצוות אנשים עם תכונות דומות?
• האפשר להחדיר האמונה לכל אנשי הצוות ?
• האפשר להחדיר כל העשייה הנעשית כאן בעיר פיתוח?
הביקור המרתק של פרחי הניהול הוכיח לנו מהו מנהל – מנהיג, הבהיר לנו באופן משמעותי ואיתן שהצלחתו של מוסד חינוכי, תלויה רק במנהל שהוא מנהיג, המעצים מורים והופכם למנהיגים והמשלב חיי חברה-ומנהיגות נוער.
למדנו היטב שכל מנהל-מנהיג חייב לחלום ליזום להיות יצירתי ולהתחדש כל הזמן. כפי שהרב קוק מציין שעלנו לאתר וללמוד את איפיוני הדור ולהתאים דרכי החינוך לתכונות אלה.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.